Urazy ortopedyczne rowerzystów: przyczyny i leczenie

Jednym z ulubionych sportów Polaków jest jazda na rowerze. Gdy tylko robi się cieplej, z przyjemnością wyjmujemy swój sprzęt z piwnicy i rozpoczynamy przygotowanie do sezonu. Coraz więcej osób traktuje rower jako alternatywny środek transportu. Zamiast stać w korkach, możemy dojechać na drugi koniec miasta w znacznie przyjemniejszy sposób. Według statystyk przedstawionych przez Centrum Badania Opinii Publicznej ¼ z nas jeździ na rowerze przez cały rok niezależnie od pogody i warunków atmosferycznych. Sport ten, jak każdy inny, wiąże się z pewnym ryzykiem kontuzji. Z naszego artykułu dowiesz się, jakie są najczęstsze urazy ortopedyczne rowerzystów.

Nasze ciało jest stworzone do ruchu! - Jazda na rowerze

Uprawianie sportu korzystnie wpływa na kondycję całego naszego organizmu. Podejmowanie regularnej aktywności fizycznej zalecane jest w każdym wieku. Odpowiednio dobrane ćwiczenia nie tylko sprawią, że lepiej się poczujemy, lecz także pozwolą nam uchronić się od wielu groźnych chorób. Aktywność ruchowa obniża poziom cukru we krwi, pomaga utrzymać prawidłową masę ciała, wzmacnia system immunologiczny, reguluje metabolizm, zapobiega osteoporozie, zapobiega nadciśnieniu tętniczemu, zwiększa sprawność układu oddechowego oraz obniża ryzyko udaru mózgu i zawału serca. Poprzez ruch chronimy się przed zaburzeniami nastroju, depresją, bezsennością, problemami z koncentracją oraz rozładowujemy stres.

Najczęstsze kontuzje rowerzystów

Urazy ortopedyczne u rowerzystów są dość powszechne. Najczęściej dzieli się je na ostre i przeciążeniowe. Przyczyną powstawania urazów ostrych jest nagłe zdarzenie: upadek, wywrotka lub zderzenie. W trakcie takich wypadków na największe obrażenia narażone są ręce – odruchowo zasłaniamy nimi twarz i chronimy głowę. Częste są zwłaszcza kontuzje nadgarstków, dłoni i łokci, nieco rzadziej uszkodzeniu ulega obręcz barkowa. Do typowych urazów ostrych należą złamania łokci i zwichnięcia stawu barkowo-obojczykowego, jak również drobniejsze uszkodzenia (otarcia, przecięcia naskórka itp.). Kontuzje przeciążeniowe, jak wskazuje sama ich nazwa, powstają na skutek poddawania ciała zbyt intensywnemu wysiłkowi. Przyczyną takich uszkodzeń może być też ćwiczenie bez odpowiedniej rozgrzewki oraz brak wystarczających przerw między kolejnymi treningami. Szczególnym typem kontuzji u rowerzystów są złamania zmęczeniowe. Dochodzi do nich nie wskutek nagłego urazu, lecz skumulowanych mikrouszkodzeń kości związanych z nadmiernym obciążeniem więzadeł i mięśni. Ryzyko wystąpienia takiej kontuzji zwiększa długotrwały, nadmiernie forsowny wysiłek. Złamanie zmęczeniowe może być zlokalizowane w różnych miejscach układu kostno-stawowego. U rowerzystów szczególnie narażone są na nie dolne partie ciała. To typowa kontuzja osób trenujących zbyt ambitnie i tych, które nie mają zbyt dużej wiedzy na temat funkcjonowania swojego organizmu.

Urazy ortopedyczne rowerzystów – leczenie

Jeśli doznaliśmy mniej poważnej kontuzji (jak stłuczenie, naciągnięcie czy lekkie skręcenie) nie musimy od razu iść do lekarza. W większości przypadków wystarczy schłodzenie bolącego miejsca. Gdy do urazu doszło na trasie, możemy wykorzystać wodę ze strumienia. Najlepiej jednak mieć przy sobie apteczkę ze specjalnym sprayem chłodzącym. Natomiast w przypadku poważniejszych kontuzji należy jak najszybciej skonsultować się ze specjalistą. Diagnozowaniem kontuzji u osób aktywnych fizycznie zajmują się ortopedzi sportowi. W leczeniu wspomagają ich fizjoterapeuci i rehabilitanci.